Tim
Vorige week stond ik voor een onaangename verrassing: mijn groene container was niet geledigd. Er zat een papiertje tussen waarop stond dat er mogelijk iets mis was met de chip of dat een betaling niet in orde was. Hierop heb ik meteen contact opgenomen met IGEAN om te achterhalen wat er aan de hand was.
Na enig overleg bleek dat er te weinig budget op de rekening stond. Aangezien de volgende dag de ophaling van restafval gepland stond, wilde ik dit zo snel mogelijk oplossen. Ik vroeg wat ik kon doen om ervoor te zorgen dat de container alsnog werd opgehaald. In eerste instantie werd er gezegd dat dit niet meteen geregeld kon worden. Toch bleef ik aandringen, omdat ik absoluut wilde vermijden dat mijn afval opnieuw zou blijven staan.
Na enige tijd kreeg ik eindelijk een oplossing: als ik het bedrag via een instant overschrijving zou betalen en daarna terug zou bellen, konden ze de chip forceren en zou mijn container alsnog worden opgehaald. Ik was opgelucht dat er toch een manier was en heb de betaling onmiddellijk uitgevoerd.
Maar toen begon de echte frustratie. Bij het terugbellen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn. In plaats van hulp en begrip stuitte ik op onwil en onbegrip. Ik legde uit dat ik de betaling had uitgevoerd, precies zoals was afgesproken, en dat ik het bewijs daarvan meteen kon doorsturen. Maar tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat dit helemaal niets uitmaakte. De procedure, zo werd mij botweg verteld, duurde minimaal drie werkdagen.
Op mijn vraag wat ik in de tussentijd met mijn afval moest doen, kreeg ik een kil antwoord: "Na drie dagen is het in orde, maar tot die tijd wordt uw afval niet opgehaald." Geen enkel begrip, geen enkele bereidheid om mee te denken of toch een uitzondering te maken – zelfs niet nadat ik hun eigen oplossing had uitgevoerd.
Dit voelt zo ontzettend onrechtvaardig. Ik heb exact gedaan wat mij werd voorgesteld, maar door de houding van die tweede medewerker werd ik alsnog compleet vastgezet. Mijn afval, inclusief etensresten en tuinafval, kon nergens meer heen. Zeker bij de groene bak, met al dat organisch afval, is dat behoorlijk onaangenaam.
Het zou niet verkeerd zijn om bij een eerste keer een waarschuwing te geven door een papiertje achter te laten, maar de bak wél nog één keer te legen. Zo heb je als burger de kans om het probleem op te lossen voor de volgende ophaling. Nu werd ik zonder enige waarschuwing met mijn afval opgescheept, ondanks dat ik direct heb gereageerd en hun eigen instructies heb opgevolgd.
Ik hoop dat IGEAN inziet dat dit geen klantvriendelijke aanpak is en dat er in de toekomst naar een rechtvaardigere oplossing wordt gezocht.